מה זה מיינדפולנס?

מיינדפולנס (mindfulness) הינו תרגול מנטאלי הנמצא בחזית המחקר המדעי בשנים האחרונות, נבדק קלינית בלמעלה מ-4000 מחקרים ונמצא יעיל בהתמודדות עם מגוון רחב של בעיות פיסיות ופסיכולוגיות. תרגול מיינדפולנס מביא לעליה במדדי בריאות, חוסן נפשי, פרודוקטיביות ואושר, ואף משנה את מבנה המוח. מאמר מורחב על מיינדפולנס יש כאן.

בעקבות מחקרים אלו סדנאות מיינדפולנס נמצאות בסל הבריאות בקנדה ובאנגליה וחברות כגון גוגל, אפל, פייסבוק, לינקדאין, טוויטר, GM, אינטל ורבות נוספות מציעות פעילויות מבוססות מיינדפולנס להנהלה ולעובדים מזה מספר שנים. תרגול מיינדפולנס נכנס לשגרת האימונים של ספורטאים אולימפיים, חיילי מארינס, בכירי עולם הכלכלה – ועידת דאבוס 2014, הבנק העולמי, ובישראל: בנק הפועלים ובנק לאומי – ואף נבחרי ציבור: מרבית חברי הפרלמנט הבריטי עברו קורס מיינדפולנס ותכניות דומות הוכנסו להנהלת האיחוד האירופי. תרגול מיינדפולנס הוכרז השנה ע״י מינהל התכנון האסטרטגי של משרד הבריאות כתכנית הנבחרת להפחתת לחץ ושחיקה, והר״י – ההסתדרות הרפואית בישראל – מעניקה קורס מיינדפולנס לרופאיה.

מיינדפולנס
בארגונים

מחקרים מראים שהטמעת מיינדפולנס בארגון משפרת באופן משמעותי את התהליכים הפנים-ארגוניים. תרגול מיינדפולנס מאפשר win-win אישי וארגוני, בהיותו תורם לרווחה האישית של העובד, בצד תרומה למימוש מטרות הארגון על ידי שיפור התפקוד המקצועי ועבודת הצוות.

מחקרים רבים מצביעים על מגוון יתרונות בתרגול מיינדפולנס, במיוחד בארגונים:

  • עלייה בנפח החומר האפור במוח אשר קשור ללמידה, זיכרון וכן ויסות רגשי
  • שיפור ביכולת קבלת החלטות המבוסס על שיפור יכולת הקשב והריכוז
  • הפחתה בשחיקה ושיפור ברווחת העובדים
  • צמצום השימוש בימי מחלה
  • שיפור איכות החיים של העובדים
  • הגברת שיתוף הפעולה בין עובדים ושיפור החוסן האירגוני
  • שיפור ביצועים במקום העבודה: יעילות, יצרנות, בטיחות
  • עליה ביכולת להבין מצבים מורכבים מבלי להיות מושפעים מדעות מקובעות
  • עליה במוטיבציה ובשביעות הרצון של עובדים שהמנהלים שלהם מתרגלים מיינדפולנס

מיינדפולנס תורם לתהליכי שיפור פנים-אירגוניים בכל המגזרים, והפעילויות מתאימות לארגונים בכל קנה מידה. החל בעסקים קטנים ובינוניים (SMB) וכלה בארגונים גדולים. תרגול מיינדפולנס הוכנס אל כל ענקיות עמק הסיליקון – גוגל, אפל, פייסבוק, לינקדאין, יאהו, טוויטר – אל הבנק העולמי, הנהלת האיחוד האירופי, הפרלמנט הבריטי, הצבא האמריקאי, וכן אל בתי ספר ובתי חולים רבים בעולם, ויותר ויותר גם בישראל. חברות פרטיות, ציבוריות, ממשלתיות, מלכ״רים – בכולם עובדים בני אדם, הסובלים לא פעם מבעיות דומות (קשיים אישיים כמו לחץ ושחיקה וכן דינמיקות קבוצתיות בעייתיות) ויכולים לצאת נשכרים מיתרונות התרגול. תרגול מיינדפולנס מאפשר win-win אישי וארגוני, בהיותו תורם לרווחה האישית של העובד בצד שיפור התפקוד המקצועי שלו, עם ייעול תהליכי עבודה וחסכון כלכלי לאירגון.

התכניות שלנו מאופיינות בהתאמה מדויקת לצורכי הארגון, לכן בשלב ראשון כל שנדרש הינו קיום פגישת אבחון. בפגישה נבין את צרכי הארגון ונתאים את הפעילות לאופי הארגון הספציפי. אנחנו תופרים תכנית ייחודית לכל ארגון לפי צרכיו: ממפגש התנסות חד-פעמי, ועד פעילויות מתמשכות. ניתן גם לבנות תכניות שמתפתחות עם הזמן, וניתן כמובן לקבל תכניות ״מן המדף״ כמו קורס MBSR, או פעילויות נוספות של המרכז למיינדפולנס.

הרעיון הוא פשוט. אנחנו מנגישים את השיטה לעובדי הארגון, בשעות הפעילות של הארגון. התוצאה היא רווח כפול, העובדים חשים כי הארגון רואה אותם ופועל לרווחתם. הארגון יחוש בהשפעות ארוכות הטווח של הפעילות על אפקטיביות העובדים, יחסי העבודה ביניהם ועוד.

הפעילויות מתקיימות במקום העבודה (בהתאם לתנאים) או אצלנו במרכז למיינדפולנס בת"א

תרגול מיינדפולנס הגיע גם לתחום הרפואה בישראל, ובימים אלו נמצא כחלק ממגמת ההסתדרות הרפואית בישראל לתת מענה וכלים לרופאים, לצורך התמודדות עם לחץ ושחיקה. את סדנת הפיילוט הראשונה העבירה אורית ראם שלנו מטעם מרפאת שחף ואנחנו שמחים לשתף איתכם בסקירת וידאו קצרה.

מדבר אליכם ? צרו איתנו קשר לתיאום פגישת הכרות

לפגישת הכרות
 
קנדה
 

מספרים עלינו

  • חלו שינויים! המתח פחת, התסכול מזה שאני לא מרגישה טוב לפעמים פחת, זה נתן לי כוחות לקבל החלטות, והשבוע אני עוברת למשרה חדשה 🙂 הקורס והתרגול עוזרים לי להסתכל על המחשבות מהצד ולהטיל בהן ספק, לא ללכת שולל אחריהן כ"כ בקלות.

    חן אליהו, 29

  • הקורס אפשר לי מסגרת בטוחה לפנות זמן להתעסק במפגש טעון עם מי שאני... נתן לי פתח לתהליך של מחילה - לעצמי, על עצמי, ועל היום יום... הקורס אילץ אותי לפנות זמן לעצמי ופקח את עיני לפרספקטיבה חדשה בהתבוננות על עצמי ועל העולם.

    דריה פלדמן, 26

  • הקורס הועיל לי מאוד – כמי שמעולם לא התנסה בדבר דומה לזה, קיבלתי הצצה מרתקת לתחום שאני מקווה שילווה אותי שנים קדימה, וזכיתי בכלי שכבר היום משפר את חיי. נושאי הקורס היו מאוד רלוונטיים... המורה הייתה מצוינת.

    אמיר צ'צ'יק

  • המפגש עם שאר המשתתפים היה משמעותי. בעיקר להקשיב לחוויות שאני יכול להזדהות איתן מתנסחות ע"י אדם אחר העשיר את האופן שבו אני מזהה דברים. כמעט בכל מפגש כזה משהו שאחד המשתתפים אמר הלך איתי הביתה וליווה אותי.

    ברק גאון

  • הקורס שיפר לי את יכולת התרגול ועזר לי להכניס את התרגול ליומיום. וגם, קיבלתי כמה טיפים כלליים שרלוונטיים לי לחיים.

    גיא אלרן

  • הקורס פתח בפניי עולם מחשבה וידע חדש. הציג לי אפשרויות שלא חשבתי עליהן קודם. גירה אותי להתנסות בתרגול... זה מלווה אותי הרבה... ההנחיה של המורה בתרגולים הייתה נהדרת ומופלאה, וגם התובנות שלה בשיחות שהתעוררו בעקבות התרגולים היו נפלאות.

    רועי פלד

  • אני מרגישה שהקורס מאוד תרם לי ונתן לי כלים להתמודד עם המציאות והמחשבות שאופפות אותנו. הצלחתי למצוא את הדרכים להירגע ונהנתי מאוד מהחוויות. אני מרגישה שאני פחות שופטת את עצמי ואת האחרים. אני מצליחה ללכת "לישון בשקט", אני מצליחה להתמודד גם עם הכעס וגם עם הכאב בהצלחה, להירגע וליהנות מהרגעים הקטנים של החיים.

    אודם אלג'ם, 36

  • קיבלתי כלים מועילים מאוד!! אני יותר רגוע, עושה יותר מדיטציות, מקבל את הדברים שקורים יותר.

    לי פן, 27

  • חן אליהו, 29
  • דריה פלדמן, 26
  • אמיר צ'צ'יק
  • ברק גאון
  • גיא אלרן
  • רועי פלד
  • אודם אלג'ם, 36
  • לי פן, 27

הבלוג שלנו

תרגול מיינדפולנס זו זכות שאנו מקדמים ומנגישים לכלל האוכלוסייה

בואו להכיר את המודל החברתי שלנו

מדבר אליכם ? צרו איתנו קשר לתיאום פגישת הכרות

לפגישת הכרות