מיינדפולנס – ספרים בעברית

מיינדפולנס – להיות כאן ועכשיו | מתי ליבליך

מיינדפולנס – שינוי נפשי באמצעות אימון מוחי | ד״ר אסף פדרמן

 

בחודשים האחרונים יצאו לאור – בצירוף מקרים משמח – שני ספרים שנכתבו בעברית על מיינדפולנס: הספר מיינדפולנס – להיות כאן ועכשיו של מתי ליבליך (347 עמודים בכריכה רכה, הוצאת כתר) והספר מיינדפולנס – שינוי נפשי באמצעות אימון מוחי של ד״ר אסף פדרמן (304 עמודים בכריכה קשה, הוצאת פרדס). שני הספרים גם מתארים את הפריצה של תחום המיינדפולנס אל המיינסטרים – אל מרכז הבמה בעולמות הטיפול והתרגול היומיומי – וגם מהווים בעצם פרסומם חלק מפריצה זו, ואין ספק שתחום תרגול מיינדפולנס בישראל זכה לדחיפה משמעותית עם שני הספרים המעשירים האלה. (קראו כאן על הכנס הארצי בנושא תרגול מיינדפולנס בישראל, בו דוברים גם שני המחברים).

היכולת של כותב שורות אלה לספק ניתוח ספרותי מעמיק לספרים הללו מוטלת בספק, ובכל מקרה, לאור היכרותי האישית עם הכותבים גם אין לי כוונה כזו. מטרת הרשימה הזו היא לספק תיאור כללי של שני הספרים – על הדומה והשונה שבהם – ואולי להקל על הבחירה לקרוא מי מהם, או לפחות באיזה להתחיל. אמ;לק: מדובר בשני ספרים דומים אך גם מאד שונים ומשניהם ניתן לדלות פנינים של ממש – גם לקורא המיומן בתרגול מיינדפולנס וכמובן למי שנחשף לתחום לראשונה – ובהחלט שווה לקרוא את שניהם אם יש רצון להעמיק את הידע וההבנה בתחום.

ספרה של מתי ליבליך מיינדפולנס – להיות כאן ועכשיו היה הראשון שיצא לאור – ובכך הינו הספר הראשון שנכתב בעברית על מיינדפולנס – ולכן נתחיל בו: ראשית, מדובר בספר שמתי ליבליך ערכה, ולא את כולו כתבה בעצמה. לכתיבת הספר שותפים מספר מורים, חוקרים ומתרגלים מנוסים: לילה קמחי שותפה לכתיבת הפרק על מיינדפולנס וחמלה עצמית, ד״ר גליה תנאי כתבה את הפרקים על טיפולים מבוססי מיינדפולנס בחרדה ובדיכאון, דוד (שנטם) זוהר את הפרק על תקשורת קשובה (״מיינדפולנס בשדה הקשר״), ד״ר רוני ברגר כתב על מיינדפולנס בחינוך (״חינוך קשוב, אכפתי ואתי״), ד״ר ריקרדו טרש חיבר את הפרק על מיינדפולנס, מדע ומוח וד״ר יקיר קריצ׳מן כתב על מיינדפולנס ופסיכואנליזה.

כמות הכותבים והנושאים – והרשימה למעלה לא כוללת מספר פרקים שונים שכתבה מתי ליבליך בעצמה – מרמזת משהו על רוחב היריעה ועל ספקטרום הנושאים הרחב שהספר מקיף. הספר מעמיק יחסית בתיאור הקשר לעולם התרגול הבודהיסטי, ממנו הגיע תרגול מיינדפולנס מבחינה היסטורית, ובהחלט פורש מניפה רחבה של הקשרים ותחומים אליהם תרגול מיינדפולנס חדר, ועל ההשפעה שהיתה לתרגול על תחומים שונים – השפעה שהיתה ״הדדית״ לעיתים ועיצבה את תחום תרגול המיינדפולנס כפי שהוא מוכר כיום.

מיינדפולנס – להיות כאן ועכשיו הינו ספר מעמיק ומעורר מחשבה, שנותן הרבה השראה. כל כמה שהספר פרקטי – והוא אכן כולל מגוון דוגמאות והנחיות לתרגולים – אופיו אקדמי יחסית, ועל כך יעידו בין השאר למעלה ממאתיים הערות שוליים והפניות לקריאה נוספת. הספר פורש תמונה רחבה של תחום תרגול המיינדפולנס, ומתוך כך מכין את הקרקע היטב לטובת המתחילים בתרגול, או כאלו המעוניינים להתחיל בו. יחד עם זאת, בהיותו רחב יריעה ומלווה בנימה פואטית, עם מספר קטעי שירה וציטוטים מרחיבי לב, מיינדפולנס – להיות כאן ועכשיו בהחלט מרחיב את הדעת ומעשיר את הקרקע גם עבור המתרגלים המנוסים והבקיאים בתחום.

ספרו של אסף פדרמן יצא לאור ממש כמה שבועות לאחר צאת ספרה של מתי ליבליך והוא אמנם דומה בחלק מהנושאים שהוא מכסה, אך גם מאד שונה באופיו. מיינדפולנס – שינוי נפשי באמצעות אימון מוחי הינו מדריך מעשי לתרגול. זהו ספר פרקטי מאד הבנוי משני חלקים מרכזיים: החלק הראשון הינו מבוא תיאורטי העוסק במוח ובפסיכולוגיה של מיינדפולנס, עם דגש קוגניטיבי ומחקרי, והחלק השני הינו מדריך מעשי המהווה מעין ״קורס מיינדפולנס״ אישי.

המבוא מדגיש מאד את ההיבטים המדעיים הקשורים לתרגול – שחושפים במידה רבה את פירותיו – עם פירוט רב לגבי מבנה המוח, המערכות השונות שלו והתפקוד הנכון יותר או פחות של המנגנונים המוחיים השונים. כמעט שליש מהספר מוקדש לכך, ואכן, יש בספר הרבה מאד ידע מדעי ומעניין על הגילויים המדעיים והקליניים הרלוונטיים (וכפי שהספר מזכיר, אלפי מחקרים כבר נערכו בתחום) כולל דיאגרמות המסבירות משהו על מבנה המוח ועל החלקים הרלוונטיים לקשב – או העדרו…

החלק השני, והמרכזי מבחינת נפחו, מאורגן במידה רבה סביב מבנה (או וריאציה על מבנה) הקורסים הנפוצים והנחקרים בעולם ללימוד מיינדפולנס, שהינם ״סטנדרט הזהב״ בתחום: קורס MBSR (או בפירוט: Mindfulness Based Stress Reduction) שפותח לפני כמעט ארבעה עשורים ע״י פרופ׳ ג׳ון קבט-זין, וקורס MBCT (או: Mindfulness Based Cognitive Therapy) שפותח בעקבותיו.

פרק שלם מוקדש לפיתוח גישות נכונות בעת תרגול מדיטציה, שמהדהדות את ההנחיות של ג׳ון קבט-זין בתחום (שניתן לראות בוידיאו הזה), אך עיקר הספר, כאמור, הוא קורס במיינדפולנס. ישנם שמונה שיעורים: טייס אוטומטי; מודעות לנשימה; ה״אורחים״ והגוף בתנועה; לחץ ורגיעה; להיות ולעשות; מחשבות הן לא עובדות; כיצד אוכל לדאוג לעצמי היטב; וגלגל המודעות. חלק מהשיעורים מלווים באיורים נעימים המבהירים עניינים כמו תנוחת ישיבה נכונה או תנועה מודעת.

כל שיעור – כל אחד משמונת הפרקים המהווים את הקורס – מלווה בתרגול יומי. ממש כמו בקורס שמועבר בקבוצה, ההמלצה הכללית היא לקרוא את הפרקים אחת לשבוע, ולקיים שגרת תרגול קבועה בין שיעור לשיעור, כלומר: בין פרק לפרק. לצורך כך מצורף לספר תקליטור (CD) עם קטעי שמע של הנחיות לתרגול המוקלטות בקולו של המחבר.

באופן משעשע אחרית הדבר בספר מתייחסת לראשיתו, כלומר: לסקירה היסטורית מאלפת על המעבר של תרגול מיינדפולנס מהמזרח למערב, או מהמנזרים הבודהיסטיים אל בתי החולים. מי שמחפש את התיאור ההיסטורי המקיף יותר בנושא ימצא אותו בספר הזה.

מיינדפולנס – שינוי נפשי באמצעות אימון מוחי נועד להיות מדריך מעשי לטיפוח מיינדפולנס והוא אכן מדריך פרקטי ביותר, המתרכז בתרגול עצמו ( ופחות בתחומים המשיקים לתרגול ) ועושה זאת באופן מתודי, מעמיק ומובנה, כך שמתחילים יכולים להשתמש בו כמלווה מוצלח לתחילת הדרך – גם אם, כמו שכותב המחבר, אין תחליף למורה טוב – ומתרגלים ותיקים ימצאו בו תובנות רבות והרבה מאד ידע רלוונטי המעשיר ומעמיק את ההבנה בתרגול.

התברכנו בשני ספרים מעמיקים ומעשירים – כל אחד בדרכו, בדגשיו ובסגנונו – שמוסיפים נפח משמעותי ביותר לסצינת התרגול בשפה העברית. האפשרויות להעמיק את ההבנה בתרגול בהחלט התרבו, ועל כך ניתן רק להודות למחברים.